Koncerter

De forskellige koncerter kan ses her på siden.
Der er gratis adgang.

Bach Extravaganza

Ølstykke sogns sidste koncert i sæsonen finder sted søndag den 9. Juni kl. 15 i Udlejre Kirke, og det bliver med en overflod af lækre toner af Johann Sebastian Bach og hans søn Carl Philipp Emmanuel Bach.

Eremitage Ensemblet er denne eftermiddag udvidet til otte musikere og tre af ensemblets musikere træder frem som solister i nogle af Bachs mest vidunderlige koncerter.

Om Erimitage Ensemblet

Grundstammen i ensemblet er de fem erfarne musikere. Pianisten Sverre Larsen, de to violinister Gordan Trajkovic og John Bak Dinitzen, bratschisten Markus Falkbring og cellisten Tobias van der Pals. De spiller alle i mange forskellige sammenhænge og orkestre, bl.a. Copenhagen Phil og Helsingborg Symfoniorkester.

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach (1685-1750) komponerede en række solokoncerter, altså koncerter, hvor et instrument er solist med et orkester, der akkompagnerer. Koncerterne er overleveret som koncerter for klaver og orkester, men man tror, at flere af koncerter faktisk er komponeret som violinkoncerter, men man ved det ikke. Det man ved er, at Bach havde overtaget ledelsen af et lille orkester i Leipzig, som kunne spille alle hans koncerter. Det var faktisk bare et lille hobby-projekt for Bach, der ellers havde nok at gøre som organist i Leipzigs store Thomaskirke. I dag hører koncerterne Bach komponerede til orkestret til nogle af de mest elskede værker af mesteren.

Eremitage Ensemblet spiller to koncerter af Johann Sebastian Bach. Eremitage Ensemblet violinist Gordan Trajkovic er solist i Bachs violinkoncert nr. 1 i a-mol BWV 1041, og ensemblets pianist Sverre Larsen er solist i Bachs klaverkoncert nr. 1 i d-mol BWV 1052.

Johann Sebastian Bach fik ikke mindre end 20 børn i sine to ægteskaber, heraf blev flere komponister som faren. Kun sønnerne selvfølgelig, det var ikke en mulighed for døtrene. Den mest produktive og nok mest talentfulde af Bachs sønner var Carl Philip Emmanuel Bach (1714-1788). Det kan man høre ved koncerten med Eremitage Ensemblet, hvor ensemblets cellist Tobias van der Pals er solist i C.Ph.E. Bachs cellokoncert i A-dur, H.439.

Koncerter